Posted on Leave a comment

Sudah Buat Baik Hari Ini? Jom buat 5 Perkara Ini

Senarai checklist untuk buat baik hari ini

Sudah buat baik hari ini? Buat baik bukan sebab nak orang puji atau sanjung kita, tetapi kita nak terapkan nilai murni dan sifat-sifat baik dalam diri sendiri supaya dapat jalani hidup lebih tenang.

Cuba buat satu kebaikan yang jarang buat, contohnya belanja kawan makan, selesai saja bayar, perasaan mesti seronok, kan? Itulah yang nak diterapkan dalam berbuat baik dengan orang.

Fateh mahu kongsikan 5 checklist buat baik hari ini :

Maafkan orang sebelum tidur


Supaya nak mulakan sepanjang hari ini dalam keadaan tenang dan tidak terbawa-bawa emosi. Kita perlu ingat, jika kita rasa orang pernah buat silap dengan kita, begitu juga kita pernah buat terhadap orang. Jadi, maafkan orang hari ini dengan harapan Allah mengampuni kita dengan lebih mudah di akhirat nanti.

Bermanis muka, sentiasa senyum


Supaya orang suka mendekati kita. Diri sendiri pun tak penat nak berkerut sepanjang hari. Orang yang banyak senyum ini memberikan kuasa positif di sekelingnya. Pernah tak duduk di sebelah orang yang mencerita kebaikan dan sentiasa senyum saja. Perasannya seronok, bukan? Rasa macam dia tidak membawa terlalu banyak bebanan dunia dengan emosi yang tak sepatutnya.

Membaca doa bangun tidur


Supaya hari ini lebih diberkati, dipermudahkan dan sentiasa rasa segar. Amalkan ayat Kursi juga supaya dilindungi dari syaitan yang akan menghasut kita melakukan perkara yang ditegah agama. Teruskan dengan doa-doa yang perlu dalam menjalani kehidupan seharian seperti doa naik kenderaan, doa masuk & keluar tandas.

Bersenam


Supaya fizikal lebih sihat, nak mulakan kerja juga ringan saja sebab dapat tidur yang lebih berkualiti. Bersenam menyihatkan mental juga. Ia membantu kita mengurangi beban yang ada dengan tidak memikirkannya terlalu kerap.

Sedekah


Supaya harta lebih bersih dan berkat. Bersedekah bukan sahaja dari segi duit, belanja orang makan pun sedekah juga. Sumbangkan baju terpakai yang masih elok kepada yang lebih memerlukan juga adalah sedekah. Banyak cara untuk bersedekah.

Tak boleh buat satu, jangan tinggal semua, ok? Pun begitu beringat-ingat lah dalam berbuat baik, bak kata pepatah buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali. Selamat beramal!

Baca artikel lain di Siri Bestnya:

5 Perkara Perlu Elak dari Dilakukan di Media Sosial

5 Tips Kelangsungan Hidup ketika Dilanda Pandemik

Posted on Leave a comment

5 Perkara Perlu Elak dari Dilakukan dalam Media Sosial

Gambar logo media sosial Facebook

Media sosial ni memang dah jadi tempat untuk kita berkongsi. Hampir semua perkara harian yang kita lakukan, ada saja mahu dikongsi. Jadi, disini Fateh ingin kongsikan 5 perkara anda perlu elakkan dalam posting di media sosial supaya platform anda lebih bermanfaat.

1) Elak kongsikan data peribadi

Data peribadi boleh dimanipulasi oleh sesetengah orang. Jadi, berhati-hati dalam berkongsi terutamanya gambar atau video supaya tak mudah orang ambil data dan digunakan untuk kes penipuan dan salah guna yang lain. Sentiasa pastikan gambar yang diupload tidak termasuk sekali kod, pin rahsia dan nombor kad bank.

2) Elak update lokasi semasa

Orang lain mungkin boleh tahu keberadaan kita. Ia boleh membawa kepada kes penculikan dan lain-lain kemungkinan yang buruk. Termasuk juga usah update alamat sekolah anak. Pasti anda pernah terbaca kes orang datang ke taska tadika anak menyamar sebagai pakcik atau makcik kepada anak, kan? Niat kita berkongsi di media sosial mungkin sebab nak cerita tentang sekolah anak yang bagus, tetapi ada pula mata tak baik yang memerhati.

3) Elak menghabiskan terlalu banyak masa di media sosial

Sesekali bermainlah di luar rumah ataupun bantu ibu ayah sama. Pasti banyak benda boleh dibuat selain melayari internet. Banyak sebenarnya permainan dahulu kala yang boleh diprakikkan semula sepeti galah panjang, baling selipar, buat layang-layang. Pasti dapat mengimbas zaman kanak-kanak dan meningkatkan mood ceria juga mengikat bonding sesama keluarga.

4) Elak terikut-ikut trend ‘influencer’

Trend semasa memang kerap berubah-ubah. Tak rugi apapun jika tidak berkejar mengikuti cara hidup orang lain. Malah lebih untung dan kurang tekanan apabila kita hidup kemampuan kita. Kalau nak diikutkan semua trend masa kini, penat juga fizikal dan dompet kita. Hidup saja dalam kehidupan sederhana dan hargai apa yang kita mampu. Usah ‘try hard’ sangat untuk membuat orang puji dan sanjung kita.

5) Elak kongsi gambar tidak menutup aurat

Ini juga termasuk video. Kongsilah gambar yang manis supaya lebih banyak doa dan kata-kata yang baik diterima dari orang. Kalau nak bercakap tentang hukum, semestinya berdosa. Tak kira lelaki, perempuan dan kanak-kanak sekalipun. Sudah macam-macam kes dilaporkan sekarang hanya melalui gambar dan video dari media sosial. Boleh follow Akhi Fairuz al-Jengkawi untuk membaca lebih banyak pendedahan tentang pedofilia dan macam-macam aktiviti yang merisaukan.

Lebih baik mencegah dari mengubati, kan? Selamat beramal.

Baca lagi:

5 Tips Kelangsungan Hidup ketika Dilanda Pandemik

Inspirasi untuk Meninggalkan Sifat Marah yang Teruk

Posted on Leave a comment

5 Tips Kelangsungan Hidup ketika Dilanda Pandemik

Gambar kisah atuk yang menjual air tebu semasa PKP

Dikala pandemik tak dijangka makin teruk sekarang ini, ramai orang berusaha pelbagai cara untuk menampung hidup. Sama juga dengan seorang warga emas yang viral baru-baru ini. Boleh dijadikan inspirasi untuk terus bekerja keras mencari duit demi kelangsungan hidup. Pakcik yang seusia atuk-atuk kita, 78 tahun ini tetap mencari duit untuk menampung hidup dengan menjual air tebu di tepi jalan.

Ini 5 tips untuk kekal relevan supaya dapat teruskan kehidupan :

1) Beri sokongan kepada peniaga kecil dan sederhana

Peniaga kecil adalah antara golongan yang paling terkesan di kala PKP ini. Beri sokongan kepada mereka dengan membeli di kedai runcit dan membeli di gerai tepi jalan. Anggap ini sebagai latihan supaya diri sendiri sentiasa peka dengan kesusahan masyarakat. Mana tahu, mungkin ada diantara mereka yang baru dibuang kerja, banyak tanggungan dibawah jagaannya dan memerlukan sesuap nasi untuk terus hidup.

2) Lakukan aktiviti senaman fizikal

Mungkin nampak macam tak ada kena mengena. Tapi untuk terus hidup ini bukan saja semata-mata perlu duit. Ada orang yang mungkin sedang merasa hidupnya hampir hilang tujuan. Menurut laman MyHealth, bersenam dapat mengurangkan keresahan dan mempercepatkan pemulihan dari tekanan mental. Jadi, lakukanlah senaman sekali-sekala supaya dapat bantu muka jadi lebih ceria dan sihat mental.

3) Percaya rezeki tak pernah salah alamat

Buat anda yang mempunyai bisnes ataupun sebarang cadangan, kongsikan kepada orang lain supaya orang lain dapat menjadi inspirasi dan menggunapakai juga idea yang sama untuk mereka jalankan. Jika anda tahu cara paling sedap membuat sambal, boleh kongsikan cara memasaknya. Lebih banyak anda bekongsi boleh jadi lebih murah rezeki anda. Lagipun, lain air tangan pasti lain rasa dan hasilnya walaupun mengikut cara yang sama.

4) Dorong, bukan sindir untuk menjatuhkan

Mendorong ini termasuklah jika anda lihat ada rakan yang tiba-tiba baru saja buat dropship, berikan Like pada posting mereka. Ini antara cara paling mudah untuk anda dorong mereka supaya terus buat dan kuat dalam mencari pendapatan sampingan. Jika ada duit lebih dan anda memerlukan barangan itu, belilah dengan mereka. Tulislah kata-kata positif di ruang komen supaya dapat naikkan engagement page mereka.

5) Sentiasa bersyukur melihat apa yang masih ada dan berdoa

Ini juga tips terpenting sekali. Bagi anda yang tiap-tiap bulan masih ada pendapatan, seringlah bersyukur dengannya. Bagi yang kurang bernasib baik seperti gaji dipotong dan kehilangan sumber pencarian, sekurang-kurangnya ucapkan Alhamdulillah kerana masih diberi kesihatan yang baik. Kerap berdoa supaya diberikan jalan untuk terus hidup dan memberi manfaat.

Semoga semua dipermudahkan urusan anda semua tak kira dimana anda berada.

Rujukan :

  1. http://www.myhealth.gov.my/kebaikan-senaman/

Baca artikel lain:

Inspirasi untuk Meninggalkan Marah yang Teruk

Lima Resolusi Tahun Baru Untuk Keluarga Lebih Bahagia

Posted on Leave a comment

Lima Resolusi Tahun Baru untuk Keluarga Lebih Bahagia

Bersempena dengan dua buah buku yang akan terbit dari Siri Bestnya iaitu buku Bestnya Inspirasi dan Bestnya Parenting, kami ingin kongsikan Lima (5) Resolusi Tahun Baru untuk Keluarga Lebih Bahagia.

Menurut page MommaBe, sebuah laman sesawang dari Wilmington yang memberi inspirasi dan sokongan kepada kaum ibu dalam melayari perjalanan menjadi ibu, ini antara resolusi yang boleh digunapakai untuk menjadikan keluarga lebih gembira sepanjang tahun baru.

1. Jadikan kerja rumah lebih menyeronokkan

Libatkan anak-anak dengan kerja rumah. Buat mereka rasa mereka adalah sebahagian dari isi rumah. Mengemas rumah kini mungkin akan memakan masa lebih lama tapi ibubapa usah rasa tertekan, inilah masanya untuk beri peluang anak-anak bersama membina bonding. Aktiviti yang dilakukan bersama seisi keluarga boleh jadi memori indah untuk dikenang kembali satu hari nanti.

2. Kurangkan penggunaan gajet, lebihkan aktiviti bersama

Untuk ikatan yang baik, bolehlah gunakan board game seperti Monopoly, Uno dan seumpamanya. Ada banyak jenis board game di pasaran daripada yang paling mudah hinggakan yang paling sukar. Harga pun ada yang murah hinggakan yang mahal-mahal. Jika mampu, ambil kesempatan untuk lakukan aktiviti outdoor bersama seperti bersenam, mandi air terjun dan berkhemah. Pasti ia akan menjadi memori yang manis buat anak-anak.

3. Praktikkan aliran kewangan yang lebih teratur dan mula menyimpan

Mesti ibubapa semua sudah sedar tentang keperluan menyimpan wang dari apa yang berlaku tahun lepas, kan? Ada yang dibuang kerja, dipotong gaji dan seumpamanya. Jadi, mulakan tahun ini dengan mendidik anak-anak untuk menyimpan duit dalam tabung secara konsisten dan tahu manfaatnya memandangkan mereka juga semakin meningkat usia. Boleh lah belajar tentang nilai sesebuah barangan yang mahu dibeli dari hasil simpanan sendiri. Barangan pasti lebih dihargai dan tahu menilai samada ia keperluan atau kehendak.

4. Banyak membaca dari pelbagai perspektif

Bacaan dari buku fizikal pasti lebih menyeronokkan. Dapat menikmati bau buku. Selain itu, membaca bukan terhad pembacaan di media sosial sahaja bahkan manfaatkan smartphone untuk membaca isu-isu semasa dan pandangan-pandangan orang tentang sesuatu isu yang berlaku. Membaca dapat membuka minda kita memandang satu isu dari pelbagai sudut dan memahami bagaimana remaja berfikir dan kesukaan mereka. Boleh juga berikan anak kecil bahan bacaan yang bersesuaian dengan umur mereka. Biasakan aktiviti membaca sebagai rutin keluarga.

5. Memupuk keluarga melakukan kebaikan dan kebajikan

Ajar anak dan ahli keluarga untuk berbuat baik sesama seisi rumah. Bergaduh memang perkara biasa dalam keluarga, pun begitu usah jadikan ia sebagai batu penghalang untuk masih buat baik. Wujudkan sikap saling memaafkan dan tidak lama-lama bermasam muka. Ikatan adik-beradik yang baik boleh menjadikan keluarga lebih harmoni dan hormat antara satu sama lain. Luangkan masa untuk mendengar luahan dan bertukar pendapat supaya dapat memupuk sikap toleransi dalam meraikan perbezaan pendapat.

Semoga bermanfaat untuk dipraktikkan pada tahun baru anda bersama keluarga tercinta. Selamat tahun baru!

Rujukan : https://pin.it/qpPGL0L

MommaBe[dot]com adalah sebuah laman web yang bercerita khusus tentang kehamilan, perkembangan kandungan dan bayi, keibubapaan dan pemakanan. Objektif mereka adalah untuk menyediakan sumber yang boleh dipercayai mengenai hal tersebut buat ibubapa yang mencari nasihat praktikal terbaik dari ibubapa yang berpengalaman dalam pelbagai aspek. Membawa slogan ‘Moms Supporting Moms’.

#SiriBestnya #BeriManfaat

Tidak lama lagi dari Siri Bestnya! Nantikan ya!